Společnost AC Sparta Praha fotbal, a.s. realizovala v sezoně 2022/2023 ztrátu ve výši 254,6 milionu Kč. Výsledky hospodaření předloží vedení ke schválení valné hromadě, která se uskuteční v prosinci tohoto roku. Auditované ekonomické výsledky klub dlouhodobě a transparentně komunikuje ke svým fanouškům, odborné veřejnosti a médiím. Realizovaná ztráta neměla žádný negativní dopad na provoz klubu a jeho sportovní či komerční aktivity.
Podstatným důvodem výsledné ztráty byla neúčast mužského A-týmu v hlavní fázi některé ze soutěží UEFA. První výběr AC Sparta Praha absolvoval v průběhu období 1. 7. 2022 – 30. 6. 2023 pouze dvě utkání v soutěžích UEFA, protože byl vyřazen v 2. kvalifikačním kole Konferenční ligy norským Vikingem Stavanger (0:0, 1:2).
První tým AC Sparta Praha získal po devíti letech mistrovský titul, nejvyšší soutěž zakončil na první příčce se ziskem 78 bodů. Ve srovnání s předchozím ročníkem to bylo o 5 bodů více.
A-tým mužů AC Sparta Praha odehrál v sezoně 2022/2023 dohromady 42 soutěžních utkání s celkovou bilancí 27 výher (FORTUNA:LIGA: 23, MOL Cup: 4), 10 remíz (FORTUNA:LIGA: 9, kvalifikace UEFA Konferenční ligy: 1) a 5 porážek (FORTUNA:LIGA: 3, MOL Cup: 1, kvalifikace UEFA Konferenční ligy: 1).
A-tým dosáhl v ročníku 2022/2023 v nejvyšší české ligové soutěži celkového skóre 76:33 (základní část + nadstavba), sezonu tedy zakončil s průměrem 2,17 vstřelené a 0,95 inkasované branky na zápas. V předchozí sezoně zapsal A-tým do statistik horší výsledek i v tomto ohledu, konkrétně se jednalo o celkové skóre 72:40.
Saldo z transferů dosáhlo kladné hodnoty 298,3 milionu Kč. A to zejména díky na české poměry mimořádným transferům Adama Hložka do Leverkusenu a Dávida Hancka do Feyenoordu. „Tyto přestupy reprezentují důležitou oblast sportovní i ekonomické filosofie klubu. Naším úkolem je vytvořit prostředí, v němž se budou hráči konstantně zlepšovat. Následně pak může přijít nabídka, která bude mimořádně zajímavá jak pro ně samotné, tak pro klub,“ říká výkonný místopředseda představenstva AC Sparta Praha František Čupr, který v sezoně 2022/2023 působil ve Spartě v pozici CEO. Roli generálního ředitele po pěti letech ve funkci následně předal Tomáši Křivdovi.
„Přejeme si pracovat s hráči, kteří mají ty nejvyšší ambice a touhu rozvíjet svůj potenciál. Přesně to platilo o Adamovi a Dávidovi. Bohužel ani jeden z nich s námi už neoslavil zisk titulu, což bych jim moc přál. Protože součástí naší strategie je i to, aby hráči před případným odchodem do zahraničí nejdříve dosáhli úspěchů společně s námi,“ doplňuje František Čupr.
Trenér Brian Priske, kterého sportovní ředitel Tomáš Rosický uvedl do funkce v létě 2022, se tak musel v mistrovské sezoně obejít bez Adama Hložka a velmi brzy také bez Dávida Hancka, nicméně sportovní vedení klubu realizovalo transfery hráčů, kteří následně v mistrovské sezoně sehráli klíčovou úlohu a po devíti letech vybojovali pro Spartu titul. Tým dánského kouče posílili v letním přestupním období mimo jiné Jan Kuchta (Lokomotiv Moskva, hostování a následný přestup), Matěj Kovář (Manchester United, hostování), Lukáš Sadílek (Slovácko, přestup) či Asger Sørensen (Norimberk, přestup). V zimním přestupním termínu pak Sparta realizovala příchody například Qazima Laciho (Ajaccio, přestup) a Kaana Kairinena (Lillestrøm, přestup).
Náklady spojené s výdaji na hráče a realizační týmy činily v sezoně 2022/2023 v úhrnu 395,6 milionu korun. Do této účetní kategorie jsou započítány všechny sportovní týmy AC Sparta Praha fotbal, a.s., členové realizačních týmů a hráči (hráčky), kteří měli s klubem platný kontrakt (včetně všech hráčů na hostování v případě, že se na hráčově mzdě podílela i Sparta).
Obchodní příjmy AC Sparta Praha dosáhly v sezoně 2022/2023 hodnoty 262 191 tis. Kč. Výsledné příjmy za reklamu činily 124 842 tis. Kč.
Příjmy z reklamy a sponzoringu tvoří, a to zejména v sezonách, v nichž se A-tým AC Sparta Praha nekvalifikuje do hlavní fáze některé ze soutěží UEFA, klíčovou příjmovou položku provozního rozpočtu. Společně s finančními prostředky, získávanými z prodejů hráčů, a ekonomickými benefity, které jsou spojené s účastí klubu v mezinárodních soutěžích, představují sponzoring a reklama klíčový atribut hospodaření ACS.
Obchodní příjmy AC Sparta Praha v posledních letech výrazně rostou. V minulosti se komerční příjmy v úhrnu pohybovaly na hranici 200 milionů korun, nebo pod ní. V sezoně 2021/2022 se jednalo o 177,5 milionu korun, v ročníku 2019/2020 dosáhly příjmy ze sponzoringu a reklamy výše 181,5 milionu korun, v období 2018/2019 zapsali účetní ACS příjmy v této oblasti ve výši 209 milionů korun. Je však potřeba mít na paměti, že předchozí ročníky byly více či méně ovlivněné pandemií COVID.
V sezoně 2022/2023 klub vytvořil novou obchodní příležitost pro společnost EP ENERGY TRADING, a.s., která byla již v předchozích ročnících součástí sponzorského poolu AC Sparta Praha. Tzv. naming rights stadionu na Letné, kde hraje Sparta svá domácí utkání již více než 100 let, postoupil klub právě společnosti EP ENERGY TRADING, a.s. A letenské sídlo získalo nový název: epet ARENA.
Sparta zapsala do historických statistik v sezoně nejvyšší návštěvnost na domácích utkáních A-týmu za posledních téměř 40 let, přičemž všechna utkání v závěrečné fázi sezony byla vyprodána.
Celkové příjmy ze vstupného v ročníku 2022/2023 (prodej permanentních vstupenek + prodej jednorázových vstupenek) činily 68,6 milionu korun.
Průměrná návštěvnost na zápasech české ligové soutěže v epet ARENĚ byla 14 347 diváků (v předchozí sezoně i s ohledem na vynucené snižování kapacity v důsledku epidemie COVID-19 byla tato hodnota 7 473 diváků). Klub před zahájením sezony prodal 6376 permanentních vstupenek. Toto číslo nezahrnuje permanentky obchodované v rámci partnerství se sponzory.
Klíčem k vysoké návštěvnosti pak byla aktivace věrnostního programu právě pro držitele sezonních návštěvnických karet. Díky tomuto systému, sledujícímu četnost návštěv konkrétního fanouška na stadionu, měl majitel permanentky možnost v případě absence zajistit své místo jinému fanouškovi, nebo uvolnit na konkrétní utkání dané sedadlo klubu k opětovnému prodeji.
Náklady společnosti spojené se zajištěním provozu (přímé výdaje, cizí služby, ostatní výdaje) dosáhly v sezoně 2022/23 hodnoty 290,2 milionu korun. Do této kategorie řadíme například náklady na organizaci utkání v domácích i mezinárodních soutěžích, přípravy herních kempů (přímé výdaje), dále spotřebu energií, náklady spojené se službami pro sponzory (cizí služby) či spotřebu materiálu a pojištění (ostatní výdaje).
Náklady na provoz stadionu dosáhly výše 45,8 milionu korun.