Ligová fotbalová asociaceFORTUNA:LIGA

Nový domácí dres pro sezonu 24/25 už nyní v prodeji!

NovinkyMuži A

Kluci mají více energie

Nutriční poradce Tom Shaw v rozhovoru na startu soustředění ve španělské Marbelle

Sdílet

Nutriční poradce Tom Shaw oslavil na začátku ledna své první výročí ve Spartě, kde za tu dobu vybudoval nový stravovací plán. Do španělské Marbelly odcestoval s předstihem, aby vše bylo připraveno na pondělní příjezd hráčů. Jak funguje komunikace s hotelovým personálem, podle čeho skládá jídelníček na dané dny a jak se jeho změny projevují?
Tome, do Španělska jsi dorazil dřív, aby vše bylo připraveno na příjezd hráčů. Jak dlouho dopředu jsi s hotelem v kontaktu?
Co se týče výjezdů, ať už po České republice nebo do zahraničí, většinou kontaktujeme hotel tak tři týdny předem, abychom měli dostatečný čas vše zařídit a abychom nic nepodcenili.
Jaká kritéria musí hotel splňovat?
Předně nám jde o tři prvky, vyžadujeme opravdu kvalitní ingredience, možnost rozmanitých příprav pokrmů a v neposlední řadě způsob servírování daných jídel, které chceme, aby bylo esteticky přívětivé, což hraje velkou roli. Dalším opravdu důležitým faktorem je schopnost na minutu přesně dodržovat časový rozvrh. Zároveň vyžadujeme flexibilitu s ohledem na takzvanou food flow, která se mění na základě toho, která jídla chci, aby hráči v daný okamžik upřednostňovali.
Všiml jsem si, že personálu téměř okamžitě poskytuješ zpětnou vazbu, k čemuž používáš hodnotící formulář. Jak to funguje?
Jedná se v podstatě o seznam požadavků, které poté společně odškrtáváme, což nám dopředu pomáhá připravit hotel na naše očekávání. Zároveň je to příjemný způsob, jak si vybudovat s personálem vazby, což naopak napomáhá brzkému zažehnání případných komplikací. Během pobytu pak, jak zmiňuješ, hodnotím poskytované služby podle předem stanovených kritérií pomocí semaforového systému.
Mají výsledky formulářů pro nás nebo pro hotel nějakou funkci i zpětně?
Určitě, takováto zpětná vazba jim dává možnost, aby do příště mohli případné nedostatky vylepšit. Všechny tyto formuláře jsou následně archivovány v hotelovém systému, takže až se příště budeme rozmýšlet, kde se ubytovat, můžeme se k těmto informacím vrátit a využít je v rozhodovacím procesu.
Jak data sbíráš? Respektive jak ověřuješ, že je vše tak, jak má?
Mám pravidelné schůzky s personálem, během kterých společně připravujeme a také hodnotíme všechny služby. Předkládám jim nejen moji zpětnou vazbu, ale i hráčů a realizačního týmu. Následně všechny připomínky prodiskutujeme, takže v tomto ohledu je celý proces svým způsobem kolektivní. Člověk musí jasně a přesně předat své požadavky, zároveň ale udržet vybudovaný vztah, jelikož bez těchto vazeb by celý systém nemohl fungovat. S přímým zapojením personálu do řešení potenciálních problémů je výsledek kvalitnější a mnohem rychlejší.  
Máš už teď naplánovaný jídelníček na celé soustředění?
Ano, je opravdu důležité, aby se hotel mohl s předstihem připravit na všechny naše potřeby. Musí hlavně flexibilně reagovat, jelikož menu na daný den se mění a přizpůsobuje podle typu tréninku a úrovně fyzické zátěže. Když je na programu trénink zaměřený primárně na fyzičku, nebo nás čeká zápas, kluci vydají více energie, takže cílíme na to, aby do sebe dostali více sacharidů. Během dní s méně náročným programem je vynaložené množství energie logicky nižší, takže je strava zaměřena více na proteiny a zeleninu.
Pojďme se teď zaměřit na tvoji každodenní agendu. Jak začíná tvůj den?
Každé ráno se nejprve setkám s pracovníky v cateringu a stanovíme si denní priority. Následují konzultace s hráči, navrhovaní změn v jejich jídelníčcích, testování tělesných složek, objednávání produktů, skládání programu na další den a v neposlední řadě také hledání nových možností. Pak samozřejmě řeším řekněme praktické každodenní problémy, které čas od času mohou nastat.
Jak se náplň tvé práce mění s ohledem na to, v jaké fázi hracího týdne jsme?
Když máme zápas, vše se točí kolem toho, aby hráči měli dostatek paliva, aby mohli nejen podat potřebný výkon, ale také kvalitně zregenerovat. To znamená, jak už jsem zmiňoval, že navýšíme množství sacharidů, takže kluci do sebe dostanou potřebnou energii. Nemění se jenom jídelníček, trochu odlišněji také servírujeme a poskytujeme žádoucí produkty a připomínáme určité poučky, pomocí kterých se snažíme upevňovat správně stravovací návyky. Když jsme naopak v tréninkovém procesu, máme více proteinů a zeleniny, stále ale klademe důraz na potřebnou regeneraci.
Předpokládám tedy, že je tvoje pozice úzce spojena s dalšími členy realizačního týmu.
Je to tak. Jsem součástí jak doktorského týmu, tak Christianova týmu, který má na starosti výkonost. Sestavuji nutriční strategii tak, aby odpovídala rozvrhu týmu, dané fyzické zátěži a individuálním potřebám hráčů. Správný nutriční plán hraje klíčovou roli nejen ve snaze předcházet zraněním, ale také během zotavovacího procesu. Proto, když je někdo z kluků na marodce, úzce spolupracujeme s doktory, aby se mohl co nejrychleji vrátit do tréninku.
Dovedu si představit, že přesvědčování člověka o tom, co má jíst, může být někdy náročné. Musel sis u hráčů nejprve vybudovat důvěru?
To je možná to nejdůležitější. Důvěra mezi hráčem a nutričním specialistou je nezbytná, jelikož stravování je v určitém smyslu osobní záležitostí. Zároveň vaše stravovací návyky o vás jako o člověku často mnohé prozradí. Nejprve tedy hráče musíte poznat jako člověka a až pak jako vrcholového sportovce. Je pravdou, že spousta věcí, které spolu řešíme, nemají s jídlem nic společného, pomáhají nám si však k sobě najít cestu a vybudovat vzájemný vztah. Samozřejmě jsem tu primárně proto, abych klukům pomohl po nutriční stránce tak, aby se mohli stát hráči, kterými chtějí být. Je to tedy proces založený na spolupráci, v rámci kterého si společně stanovujeme cíle. Navrhované změny dále převedeme do praxe a držíme je, dokud nedosáhneme tíženého výsledku.
Hovoříš o dosahování cílů, jak přesně se nastavené kroky projevují?
Obecně je těžké veškeré posuny jakkoliv měřit, jelikož jsou nejlépe viditelné na určitých změnách chování. Můžeme ale pozorovat zlepšení například v tom, jaké potraviny si hráč dává na talíř, nebo jak se cítí a jestli má více energie. Více objektivní metody jsou tělesná měření, převážně měření poměrů svalstva a tuků, měření přísunu sacharidů v průběhu zápasů nebo také počet takzvaných „sick days“. Ve všech těchto směrech jsme udělali obrovský pokrok, z čehož mám opravdu obrovskou radost.
Plánuješ rozšířit tyto stravovací návyky i směrem do akademie?
Ano, na sestavování nutričního programu pro celou akademii momentálně aktivně pracujeme. Chceme maximálně podporovat rozvoj mladých hráčů, aby mohli být co nejlépe připraveni na prostředí A-týmu.
Máš za sebou svůj první rok v klubu, jak jej hodnotíš?
Jsem moc spokojený. Podařilo se nám se sestavit funkční nutriční program v podstatě od píky. Z reportů, které od hráčů vybírám, vychází jasně najevo, že mají více energie, lépe se jim regeneruje a evidujeme, že jsou mnohem více odolní proti nemocím. Jsou to sice malé střípky, zapadají ale do velké mozaiky, která dovedla tým po dlouhých devíti letech k mistrovskému titulu a já jsem moc rád, že jsem mohl být u toho.

Další novinky