Vzdělávání tvoří velmi podstatnou a důležitou část identity naší akademie. Sparta dbá na to, aby vedle rozvoje fotbalových dovedností kladla důraz i na vzdělávání. V případě, že by hráčům nevyšla fotbalová kariéra, aby měli potřebné školní vzdělání.
Sparta spolupracuje s partnerskými školami ZŠ Marjánka a Anglo-německou obchodní akademií (ANOA) a rovněž je ve spojení s jinými školami, které navštěvují naši kluci. Nejhlubší spolupráce probíhá s ANOA, která se nám přizpůsobuje ohledně rozvrhů, tréninků, docházky a celkově s propojováním školy a fotbalu. V kontaktu jsme každý týden a v případě, že se něco děje, tak to řešíme okamžitě.
Naši kluci navštěvují na ANOA S třídu se zaměřením na Sportovní management. Mají tam rozšířenou výuku tělocviku v rámci ranních tréninků a také sportovně zaměřených předmětů, kterými jsou sportovní management a angličtina pro sportovce. Tyto předměty se vyučují v učebnách na Strahově.
Ty mívají všechny ročníky v úterý a čtvrtky, třeťáci a čtvrťáci následně pokračují výukou na Strahově. Do podobných tréninkových jednotek jsou přitom zapojeni i nefotbalisté ze sportovních S tříd.
Devatenáctka je v tomto ohledu specifická, když má v pondělí ve škole 8-9 hodin, čímž si odpoledne nahrazuje to, co ztratí uvolňováním na tréninky během týdne, které obvykle začínají už ve 12:30. Škola nám tedy vychází vstříc, když kluky pouští dříve na tyto srazy a ti si to nahrazují v pondělí a také samostudiem a individuálními konzultacemi. Jak jsme si již zmiňovali, tak v úterky a čtvrtky jsou na Strahově a ve středu a pátek jdou ze školy přímo na tréninky.
Samozřejmě, že všechno kontrolujeme. Děláme to i z důvodu, že mezi Spartou a rodičem je uzavřena smlouva o hrazení příspěvků. ANOA je soukromá škola a rodič si na začátku školního roku a v pololetí zaplatí školné na půl roku a my ho na základě této smlouvy vrátíme. Student, ale musí splnit všechny nastavené podmínky smlouvy.
Z ANOA mi posílají výpis průběžné klasifikace přibližně každé dva měsíce. V případě nějakých problémů, umíme na prospěchy studentů operativně zareagovat, což většinou řešíme se šéftrenérem dané kategorie. Pokud jde již o čtvrtletní klasifikaci, tak tu podle rozsáhlosti problému, řešíme s hráčem, šéftrenérem nebo případně vedením. Veškeré výsledky zpracovávám do souhrnných tabulek pro vedení mládeže.

V případě, že se vyskytne vážnější problém, bude tu nově jasně nastavený interní řád. Pokud nastane něco, co je jasně specifikované v tomto řádu, budou kluci “potrestáni“, ať už je to například stažením z tréninku, nebo, pokud by to bylo vážnějšího charakteru, tak by mohli přijít i o zápasy. To je pro kluky fotbalisty asi nejúčinnější metoda trestu, která je namotivuje k tomu, aby svůj prospěch či chování zlepšili.
V tomto ohledu jsme se školami ve spojení. Po konci čtvrtletí mám na ANOA schůzky se všemi třídními učiteli a probíráme každý ročník zvlášť. Věnujeme se i každému jednotlivci, kdy já vidím jejich čtvrtletní prospěch, třídní učitel každého hodnotí, jak například pracuje, jaký je a kde je potřeba přidat. Tam také mohou být určité postihy, pokud jsou nějaké problémy. Je to hlavně o tom, aby kluci byli v nějaké hranici, plnili pravidla nastavené Spartou a aby se případné potíže nepromítaly do jejich výkonů na hřišti.
V drtivé většině funguje, když se jim promluví do duše. V ten moment se zamyslí a samozřejmě ví, co je v sázce. Až na pár individuálních výjimek zatím žádné větší problémy nebyly.
Řekla bych, že kolem 100 z kategorií U16–U19. Ti mladší ještě chodí na základní školu, kde je detailně sleduje Tomáš Kabelák - vedoucí trenér sportovních tříd. Já pak spolupracuji se žáky v devátých třídách, kdy před přijímacími zkouškami na střední školy máme schůzky s rodiči. Primárně se však zajímám o kluky, kteří nastupují do prvního ročníku a vedu je až k maturitě. Poté jsou většinou vypuštěni do velkého fotbalu a už nad nimi nemáme kontrolu.
Kontrolujeme i ostatní žáky, nejen ty, kteří chodí na ANOA. Ať už je to v rámci spolupráce s ostatními školami, nebo nám kluci ve čtvrtletí a v pololetí nosí kopie vysvědčení. Průměr výsledků se eviduje i u těchto žáků, aby trenéři a vedení akademie mělo přehled.
Jsou školy, kde máme navázanou spolupráci a jsou školy, kde spolupráci a žádný kontakt nemáme. To se řeší tím, jak už jsem zmiňovala. Kluci přinesou svá vysvědčení a případný problém bychom řešili jen mezi námi a hráčem, protože to jsou většinou školy, kam chodí od nás jen jeden nebo dva studenti.
Od nového školního roku, potažmo od nové sezony, do mé sekce připadnou i holky. U kluků se to osvědčilo, že takto jsou pod kontrolou a vše šlape tak, jak má. Holčičí úsek tuto pozici pokrytou nemá, tak jsem byla oslovena, zda bych v tomto směru nepřevzala i holčičí úsek v rámci těchto organizačně-sociálních záležitostí.
Chci to nastavit tak, aby to fungovalo úplně ve stejném režimu, jako u kluků. To znamená od smluv, kontrolování prospěchu, kontaktu s rodiči, hráči a vedením. V tomto ohledu by se to u holek nemělo vůbec lišit.
Vnímám to tak, že jsem nastoupila do vlaku, který byl na krásně rozjeté cestě. S paní Lenkou Bouškovou jsem zde na Strahově strávila půl roku, kdy mi dennodenně předávala veškeré své poznatky, uvedla mě do všech škol a zařízení, se kterými spolupracujeme. Předala mi své know-how své práce a svého „dítěte“, které si sama vychovala, jak vždy ráda říká.