Ekonomická bilance ACS
AC Sparta Praha realizovala v sezoně 2020/2021 ztrátu ve výši 315,3 milionu Kč. Takové jsou výsledky hospodaření, které klub předloží k finálnímu schválení valné hromadě společnosti. Ta proběhne v závěru tohoto roku. Auditované ekonomické výsledky nyní klub transparentně předkládá i fanouškům a veřejnosti.
Realizovaná ztráta v průběhu předchozí sezony neměla žádný negativní dopad na sportovní aktivity klubu. Provoz ACS neovlivňuje negativně ani nyní, v novém fiskálním období. Svědčí o tom například významná investice ve výši 100 milionů korun do vybudování nové části tréninkového centra na Strahově.
„Spatřujeme dva hlavní důvody realizované ztráty. Za prvé se jedná o nedosažení původního plánu transferového salda, dále se pak ve výsledné bilanci významně negativně projevují covidová opatření a zákaz vstupu fanoušků na domácí zápasy,“ komentuje ekonomické výsledky, které budou předloženy valné hromadě, generální ředitel AC Sparta Praha František Čupr. „Jen s ohledem na covid je ztráta prohloubená o vyšší desítky milionů. Zároveň jsme se rozhodli neakceptovat skutečně lukrativní nabídky na přestupy hráčů. Věříme, že je zhodnotíme ve správný čas ještě mnohem lépe,“ doplňuje Čupr.
Pro srovnání: ztráta v předchozí sezoně činila 471 milionů korun.
Výpadek v příjmech ze vstupného, pokud započítáme i nerealizovaný prodej lístků na utkání v základní skupině Evropské ligy, dosáhl v důsledku covidu více než 50 milionů korun.
Pouze 7 soutěžních utkání hraných v Generali Česká pojišťovna Areně bylo zpřístupněno publiku (Liga: 6, MOL Cup: 1), přitom ani jednou nemohlo dojít k plnému využití kapacity stadionu. Naproti tomu hned 17 zápasů bylo na Letné odehráno s kompletně uzavřeným hledištěm. Nejvyšší návštěvu Sparta zaznamenala při ligovém střetnutí se Zlínem (5.469 diváků), i tak se jednalo o poloviční číslo v porovnání s průměrnou návštěvností před rokem 2020.
I přes zjevné limity došlo k prodeji na české poměry vysokého množství sezonních vstupenek. Přestože fanoušci při nákupu čelili riziku, že může velmi pravděpodobně docházet k opakovanému uzavírání stadionů pro veřejnost, zakoupilo si permanentku celkem 5.353 fanoušků. Velké procento z těchto abonentů přitom nákup sezonní vstupenky považovalo za podporu klubu ve složité době.
Nižší příjmy klub počítal také v oblasti obchodních aktivit. Celkové obchodní příjmy společnosti AC Sparta Praha fotbal, a.s. ve sledovaném období od 1. 7. 2020 do 30. 6. 2021 (bez vlivu transferů a účasti v evropských pohárech) dosáhly hodnoty 177,5 milionu korun. Výsledné příjmy za reklamu pak činily 90,8 milionu. Do celkových obchodních příjmů se kromě sponzorských smluv započítávají také příjmy od LFA za účast v ligové soutěži, výnosy z ticketingu, podíl na prodeji merchandisingu či pronájem stadionu.
Sezona 2020/2021 byla s ohledem na sponzoring nejnáročnější v moderní historii klubu. Pandemická omezení zasáhla nejen klub, ale i vlastní aktivity obchodních partnerů. V důsledku covidu došlo k snížení příjmů v sezoně oproti plánu o 20 milionů.
Při hodnocení obchodních aktivit je také důležité porovnání s předchozími sezonami. V ročníku 2019/2020, který byl také ovlivněný pandemií, nicméně pouze z části, dosáhl klub celkových obchodních příjmů 181,5 milionů korun (příjmy za reklamu a sponzoring: 105,8 mil.). V poslední před-covidové sezoně 2018/2019 zapsali účetní ACS příjmy ve výši 209 milionů (příjmy za reklamu a sponzoring: 113,7 mil.).
Nejvýznamnějšími partnery ACS, kteří klubu v mimořádně složitém období pomohli, byly společnosti Tipsport, T-Mobile, Generali Česká pojišťovna, Renomia, Pražská energetika, AVE CZ a Elektrizace železnic Praha. Novými významnými partnery se staly společnosti AURES Holding a EP ENERGY TRADING. Aktuální kompletní sponzorský pool AC Sparta Praha je k dispozici ZDE.
Stěžejní byly pro ACS také příjmy spojené s účastí v Evropské lize. Sparta se ve skupinové fázi evropské pohárové soutěže představila poprvé od ročníku 2016/2017. První mužstvo ACS v průběhu účinkování na mezinárodní scéně zapsalo dvě vítězství proti skotskému Celtic FC, dvě porážky s italským velkoklubem AC Milan a taktéž dvě prohry s pozdějším francouzským mistrem Lille OSC. Celkové příjmy z účasti v mezinárodní soutěži UEFA činily 188,8 milionu korun.
Plánované saldo z transferů mělo činit 50 milionů, ve výsledku však mělo zápornou hodnotu 55 milionů. Z pohledu maximalizace ekonomického profitu i preference sportovního úspěchu je však výhodné některé hráče zhodnotit až v dalších obdobích.
Do transferového salda byl v sezoně 2020/2021 započítaný i přestup Dávida Hancka z italské Fiorentiny. Dále byly do transferové bilance zapsané také příchody Martina Mincheva (Cherno More Varna), Davida Pavelky (Kasimpasa SK) a Ladislava Krejčího staršího (Bologna FC).
Celkově zakončilo A-mužstvo, které se po pěti letech umístilo na lepším než třetím místě v tabulce české ligové soutěže, sezonu s touto bilancí: 44 utkání (Liga: 34, Evropská liga: 6, MOL Cup: 4), 28 vítězství (Liga: 23, Evropská liga: 2, MOL Cup: 3), 5 remíz (vše Liga) a 12 porážek (Liga: 6, Evropská liga: 4, MOL Cup: 1).
Náklady spojené s výdaji na hráče a realizační týmy činily v sezoně 2020/2021 358 milionů korun. Do této účetní kategorie spadají všechny sportovní týmy AC Sparta Praha fotbal, a.s., členové realizačních týmů a hráči (hráčky), kteří měli s klubem platný kontrakt (včetně všech hráčů na hostování v případě, že se na hráčově mzdě podílela i Sparta).
Výdaje na hráče a realizační týmy současný výkonný management v porovnání s posledními třemi sezonami výrazně snižuje. Zatímco v sezoně 2017/2018 dosáhly investice do této oblasti hodnoty 489 milionů, v sezoně 2018/2019 to bylo 408 milionů, v ročníku 2019/2020 pak 428 milionů.
Náklady společnosti spojené se zajištěním provozu (přímé výdaje, cizí služby, ostatní výdaje) dosáhly v sezoně 2020/21 hodnoty 162,9 milionu korun. Do této kategorie řadíme například náklady na organizaci utkání v domácích i mezinárodních soutěžích, přípravy herních kempů (přímé výdaje), dále spotřebu energií, náklady spojené se službami pro sponzory (cizí služby) či spotřebu materiálu a pojištění (ostatní výdaje).
Náklady na provoz stadionu dosahují konstantně výše 37 milionu korun za sezonu.