AC Sparta Praha představuje fanouškům ve spolupráci s respektovanými odborníky v oboru grafické tvorby nový koncept vizuální identity ACS. Po několika letech příprav a práce na tomto projektu vstoupí klub do sezony 2021/2022 mimo jiné i s modernizovaným klubovým logem.
Co vlastně znamená spojení slov „nová vizuální identita“? Klubu záleželo na sjednocení grafiky všech projektů patřících pod ACS, důraz byl kladený na použití jen jednoho, speciálně pro Spartu vytvořeného stylu písma. A zároveň měli tvůrci tohoto konceptu nejvyšší ambici: kreativně, ale zároveň s úctou k tradici pracovat s klubovým znakem.
Víte vlastně, jak dlouho klub používal aktuální logo? Je to dlouhých 27 let, co letenský stadion a dresy hráčů a hráček od dětských kategorií až po A-tým zdobil symbol, který bude navždy spojený hlavně s úspěchy v devadesátých letech. Tedy s úspěchy v dekádě, kdy logo, které mělo v éře majitele Petra Macha odlišit fotbalovou Spartu od ostatních oddílů stejného názvu, vzniklo.
I my se samozřejmě k tomuto logu hlásíme. Nicméně po několikaleté interní diskusi v klubu vzniklo přesvědčení, že je potřeba zahájit jeho evoluci. A výsledek spolupráce zástupců klubu s renomovanými odborníky v oboru grafického designu a sportovního marketingu nyní znáte.
Toto je nové, unikátní písmo ACS…
…toto je nový erb AC Sparta Praha pro 21. století…
…a tady vidíte sjednocenou grafiku jednotlivých sparťanských projektů:
U vizuálního stylu pro nás bylo důležité, aby působil sebevědomě a výrazně. Proto jsme vsadili na výraznou typografii a kombinaci dvou sparťanských barev - černé a rudé.
Mnohem víc o změně vizuální identity najdete na speciální stránce
NavzdySparta.cz.
„Směr, který jsme po dlouhých diskusích zvolili, představuje přirozený vývoj a posouvá nás graficky z minulosti do současnosti. Snažíme se respektovat moderní trendy, přesto se podle nás nejedná o překotnou revoluci. I proto věříme, že výsledek bude fanouškům blízký. Přestože víme, že naši příznivci budou o tomto kroku hodně diskutovat. Což nám ale vůbec nevadí,“ říká ke změně vizuální identity Sparty generální ředitel AC Sparta Praha František Čupr.
„Marketingové potřeby klubu, očekávání ze strany fanoušků i požadavky na využití klubové identity ze strany obchodních partnerů Sparty se za dobu, po kterou v klubu s přestávkou působím, výrazně změnily,“ doplňuje ředitel komerčního úseku ACS a člen představenstva Tomáš Křivda. Ten byl součástí týmu, který se potenciální grafickou proměnou zabýval ještě před dočasným odchodem z klubu v roce 2017. Poté, co se na podzim 2020 do Sparty vrátil, doplnil projektový tým.
„Pro vytvoření nové identity jsme oslovili špičky v oboru. Spolupracovali jsme například s Alanem Zárubou, kreativním ředitelem TV Nova. Nebyli jsme pod časovým tlakem, bylo potřeba každý krok důkladně diskutovat. Po celou dobu jsme si uvědomovali, jak důležitý projekt máme v rukách,“ vysvětluje marketingový ředitel ACS Kamil Veselý.
Vizuální koncept pro klub po vítězství ve výběrovém řízení vytvořila agentura Go4Gold, která v minulosti spolupracovala například s hokejovou Spartou či Českým svazem ledního hokeje. „Při tvorbě loga bylo záměrem zachovat klíčové prvky, které Spartu definují přes sto let, a vytvořit jasnou a výraznou značku navazující na jedinečnou historii klubu aplikovanou do 21. století,“ zdůrazňuje Tadeáš Drahorád, Art director Go4Gold.
Klub představuje novou identitu s předstihem, protože aktuálně je potřeba pracovat na změnách na stadionu, přípravě nových dresů i výrobě sparťanských suvenýrů. A v průběhu těchto příprav už nebylo vhodné držet tyto změny v tajnosti. Nicméně aktuální sezonu bude nadále doprovázet aktuální koncept, nové grafické symboly ACS budou součástí klubové identity skutečně až od soutěžního ročníku 2021/2022.