Ligová fotbalová asociaceChance Liga
Novinky

Ekonomická bilance ACS

Představenstvo předloží valné hromadě ke schválení zprávu o hospodaření se ztrátou 407,1 milionů

Sdílet

Společnost AC Sparta Praha fotbal, a.s. realizovala v sezoně 2021/2022 ztrátu ve výši 407,1 milionu Kč. Výsledky hospodaření předloží vedení k závěrečnému schválení valné hromadě, která se uskuteční do konce kalendářního roku. Auditované ekonomické výsledky klub jako každý rok komunikuje ke svým fanouškům i směrem k fotbalové veřejnosti. Sparta dlouhodobě považuje zveřejňování finančních výsledků za jeden ze základních pilířů transparentnosti.
Realizovaná ztráta v hospodářském roce od 1. 7. 2021 do 30. 6. 2022 neměla a nemá negativní dopad na provoz klubu, Sparta splňuje kritéria ekonomické odpovědnosti podle UEFA Financial Fair Play. Klub plnil a nadále plní všechny své závazky vůči obchodním partnerům a dodavatelům.
„Hlavním důvodem ztráty je výsledné záporné transferové saldo. Plánovali jsme bilanci přestupů uzavřít na zisku ve výši 50 milionů korun, ve výsledku jsme připsali záporný výsledek v hodnotě 104 milionů korun. Přestupy Adama Hložka do Leverkusenu a Dávida Hancka do Feyenoordu, které měly z pohledu českého klubu naprosto mimořádné finanční parametry, zapisujeme účetně až do sezony 2022/2023,“ vysvětluje generální ředitel AC Sparta Praha František Čupr.
Do přestupních období, započítávaných do účetní bilance sezony 2021/2022, patří mimo jiné příchody Caspera Højera, Tomáše Čvančary či Jakuba Peška, na druhé straně jsou pak do této bilance započítány prodeje Davida Moberga Karlssona či Davida Lischky.
„Sparta je díky své silné akcionářské struktuře ekonomicky velmi stabilním klubem,“ říká generální ředitel František Čupr. Vlastnická struktura klubu je řešena na úrovni akciové společnosti 1890s holdings. Tato společnost je pak majoritním vlastníkem (99,9 %) AC Sparta Praha fotbal, a.s. Zbytek akcií drží minoritní akcionáři.
Ve společnosti 1890s holdings drží 56 % a jednu akcii předseda představenstva klubu Daniel Křetínský společně s manažery ze skupiny EPH. Tento majetkový podíl je reprezentován společností EP Sport Holdings. Zbývající podíl ve výši 44 % minus jedna akcie je kontrolován Patrikem Tkáčem a skupinou J&T Private Equity Group.
A-tým mužů AC Sparta Praha odehrál v sezoně 2021/2022 dohromady 52 soutěžních utkání s celkovou bilancí 29 výher (FORTUNA:LIGA: 22, kvalifikace UEFA Ligy mistrů: 1, UEFA Evropská liga: 2, MOL Cup: 4), 8 remíz (FORTUNA:LIGA: 7, UEFA Evropská liga: 1) a 15 porážek (FORTUNA:LIGA 6, kvalifikace UEFA Ligy mistrů: 3, UEFA Evropská liga 3, UEFA Evropská konferenční liga: 2, MOL Cup: 1).
Náklady spojené s výdaji na hráče a realizační týmy činily v sezoně 2021/2022 v úhrnu 370,9 milionu korun. Do této účetní kategorie jsou započítány všechny sportovní týmy AC Sparta Praha fotbal, a.s., členové realizačních týmů a hráči (hráčky), kteří měli s klubem platný kontrakt (včetně všech hráčů na hostování v případě, že se na hráčově mzdě podílela i Sparta).
Výdaje na hráče a realizační týmy jsou v porovnání s obdobím před čtyřmi lety nižší o více než 100 milionů korun, ještě v ročníku 2019/2020 pak dosahovaly výše 428 milionů korun.
A-tým absolvoval nejvíce střetnutí (12) v soutěžích UEFA od ročníku 2015/2016. Mužstvo odehrálo 4 utkání v kvalifikaci Ligy mistrů, následně 6 zápasů v základní skupině Evropské ligy a dvě střetnutí v Evropské konferenční lize.
Mezi nejzásadnější příjmy klubu počítáme výnosy z účasti A-týmu v evropských pohárových soutěžích. Ty činily v ročníku 2021/2022 v souhrnu 227,6 milionu korun. Jedná se o příjmy ze strany UEFA za účast v soutěžích a za podíl na marketingových výnosech (společně s výkonnostními bonusy za získané body či postupy).
Důležitým příjmem spojeným s účastí v soutěžích UEFA je pak výnos z prodeje vstupenek při domácích utkáních. Celkové příjmy ze vstupného v ročníku 2021/2022 činily 39,3 milionu korun, zápasem s nejvyšší zaznamenanou tržbou bylo utkání Evropské ligy s francouzským týmem Olympique Lyon: 10,1 milionu korun. Příjmy z mezinárodních utkání dlouhodobě jsou, s výjimkou derby s pražskou Slavií, výrazně vyšší než tržby zaznamenané ve spojení se zápasy v domácích soutěžích.
Příjmy ze vstupného tvoří téměř stoprocentně ticketingové výnosy z utkání mužského A-týmu. Například domácí střetnutí B-týmu, působícího v sezoně 2021/2022 v profesionální druhé lize, znamenaly pro pokladnu příjem v průměru pouze v řádech nižších desítek tisíců korun na jedno utkání.
A-mužstvo odehrálo na hlavním stadionu na Letné celkem 25 utkání, z nich 8 s omezenou kapacitou v důsledku pandemie onemocnění COVID-19. Průměrná návštěvnost na zápasech české ligové soutěže byla i s ohledem na vynucené snižování kapacity 7 349 diváků. Do celkové výše návštěvnosti se kromě omezení kapacity na některá utkání promítla i přísná pravidla pro návštěvníky hromadných akcí.
B-tým mužů byl v ročníku 2021/2022 účastníkem druhé ligy. Sparta byla v tomto období jediným prvoligovým klubem, který měl i své juniorské mužstvo zařazené v profesionální soutěži (F:NL). Tým dosáhl úspěchu v podobě umístění na 5. příčce se ziskem 46 bodů.
Celkové obchodní příjmy Společnosti v sezoně 2021/2022 dosáhly hodnoty 213,1 milionu korun. Výsledné příjmy za reklamu činily 95,7 milionu korun. Do celkových obchodních příjmů se kromě sponzorských smluv započítávají také příjmy od LFA za účast v ligové soutěži, výnosy z ticketingu, podíl na prodeji merchandisingu či pronájem stadionu.
Obchodní příjmy dosáhly vyšší hodnoty, než v období před vypuknutím pandemie onemocnění COVID-19, přestože ročník 2021/2022 byl zasažený vládními restrikcemi, které měly přímý vliv i na byznysovou spolupráci Sparty s obchodními partnery. Pro srovnání v předchozí sezoně, nejvýrazněji poznamenané pandemií, dosáhly obchodní příjmy výše 177,5 milionu korun, v ročníku 2019/2020 činily 181,5 milionu korun, dále v období 2018/2019 zapsali účetní ACS příjmy v této oblasti výše 209 milionů, v ročníku 2017/2018 pak 197,5 milionu korun.
Na vrcholu pyramidy obchodních partnerů se v ročníku 2021/2022 stejně jako v předchozím období nacházely společnosti Tipsport (generální partner pro 1. ligu) a T-Mobile Czech Republic (generální partner pro soutěže UEFA a MOL Cup). Mezi nejvýznamnější sponzory se řadily také společnosti Generali Česká pojišťovna, adidas, RENOMIA, EP ENERGY TRADING, Pražská energetika, AVE CZ, Elektrizace železnic Praha a AURES Holdings.
Náklady společnosti spojené se zajištěním provozu (přímé výdaje, cizí služby, ostatní výdaje) dosáhly v sezoně 2021/22 hodnoty 266,2 milionu korun. Do této kategorie řadíme například náklady na organizaci utkání v domácích i mezinárodních soutěžích, přípravy herních kempů (přímé výdaje), dále spotřebu energií, náklady spojené se službami pro sponzory (cizí služby) či spotřebu materiálu a pojištění (ostatní výdaje).
Náklady na provoz stadionu dosáhly výše 41,5 milionu korun.

Sdílet

    Další novinky