Ligová fotbalová asociaceFORTUNA:LIGA
Novinky

Rekordní zájem o klubový merch

Vývoj tržeb z prodeje merchandisingu od sezony 2015/16

Sdílet

Po devíti letech jsme se vrátili zpátky na vrchol a získali 37. mistrovský titul. Jubilejní 130. sezonu jsme zahájili postupem do základní skupiny Evropské ligy a v domácí soutěži máme po třetině základní části na čele tabulky dvoubodový náskok. Zároveň držíme sérii sedmnácti domácích vyprodaných zápasů v řadě! A na tom všem máte zásadní podíl i vy, naši fanoušci. Patří vám za to velké díky!
Z letenského stadionu jste vytvořili nedobytnou tvrz. Už přes půl roku máme každý domácí zápas vyprodaný. Všichni v klubu vnímáme vaši podporu již od okamžiku, kdy hráči vyběhnou čtyřicet minut před zápasem na rozcvičku. Budí to respekt. Má to sílu. Energii. A všem na Letné to dodává sebevědomí.
V posledním domácím utkání, kdy jsme v epet ARENĚ porazili Plzeň, jsme měli už pojedenácté za sebou v lize vyprodáno, čímž jsme vytvořili nový český rekord. Navíc jsme pouhé tři zápasy od vyprodání všech zbývajících soubojů na Letné v tomto roce. Nenechávejte proto nákup vstupenek na poslední chvíli.
Vedle vstupenek vnímáme také enormní zájem o sparťanský merchandising. Po rebrandingu klubu v roce 2021 a návratu k Adidasu zaznamenává fanshop každoroční nárůst v desítkách procent a nejinak je tomu i v právě probíhajícím ročníku.
V prvních třech měsících po jeho startu jste dvojnásobně překonali prodeje v porovnání se stejným obdobím v předchozím roce, což sebou ale přináší také negativní stránku ve formě nedostatku zboží. Na jeho doplnění však usilovně pracujeme.
V posledních týdnech jsme představili hned několik nových kolekcí. Jedna z nich navazuje na sezonní linku GEN ACS a naposledy šla do prodeje kolekce navazující na třetí sadu dresu. Jedna dokonce vznikla i ve spolupráci s fanoušky. Brzy se můžete těšit také na oficiální kolekci Evropské ligy nebo na oblíbené vánoční produkty.
Před novou sezonou jsme společně s Betanem a Adidasem představili třetí sadu dresů, kterou mohla nad letenským stadionem díky její obří replice, zavěšené pod vrtulníkem, vidět celá Praha. Netrvalo dlouho a výroční černo-zlatý dres se stal tím vůbec nejprodávanějším v klubové historii v rámci prodeje v jedné sezoně.
Ne vždy se všechno podaří podle představ, neustále se však snažíme o rozšiřování a zkvalitňování nabídky našich služeb. V brzké době plánujeme například nové prodejní plochy v rámci Prahy, nový prodejní stánek nad vchodem A nebo otevření specializované prodejny na personalizaci produktů. Více vám v rozhovoru prozradí Vojtěch Šišma, ředitel společnosti Footballmania, která má sparťanský fanshop na starosti.

„Věřím, že fanouškovský zážitek sparťanů budeme neustále posouvat i v oblasti merchandisingu.“

Sezonu 2022/23 jsme zakončili ziskem mistrovského titulu, v té nové vedeme ligovou tabulku, hrajeme základní skupinu Evropské ligy a vyprodali jsme už 17 domácích zápasů v řadě. Jak se tento obrovský zájem fanoušků o dění klubu projevuje v rámci merchandisingu?
Ten zájem je úžasný. Užíváme si tu atmosféru zaplněné Letné a pohledy, kdy na tribunách je téměř každý se symbolikou klubu. A nejen na tribunách, ještě hřejivější pocit je vidět naše produkty v MHD či na jiných společenských akcích.
Sportovní merchandising obecně zažívá obrovský boom a v případě Sparty jde o plánovaný proces rozvoje této oblasti. V posledních letech jsme spustili nový e-shop, redesignem prošla prodejna, výrazněji se zaměřujeme na fashion část produktů s rozdělením do kolekcí a jejich kvalitativní růst. Klíčový byl samozřejmě rebranding klubu a s ním spojený rozvoj v oblasti designu produktů, či další rozvoj v oblastech, které pro fanouška nemusí být tolik viditelné, ale jsou klíčové, abychom nyní byli schopni k fanouškům dostat statisíce produktů ročně.
Že jsme na dobré cestě ukazuje vývoj tržeb v posledních letech s každoročním nárůstem v desítkách procent. Letošní první kvartál je však výrazně nad naše očekávání či původní plány a v oblasti merchandisingu přináší mnohé důsledky, které musíme intenzivně řešit, abychom minimalizovali negativní dopad směrem k fanouškům a maximalizovali jejich pozitivní zážitek z nakupování.
Za dva měsíce jsou tu Vánoce. Jak je fanshop Sparty připraven na vrchol nákupní sezony?
Vánoční nákupní sezóna je vrcholem naší oblasti, ke které směřujeme většinu našich plánů a forecastů. V poslední době je téměř každý měsíc na úrovni dřívějších vánočních sezón a na to my musíme reagovat v objemech objednávaného a vyráběného množství.
Věřím, že na Vánoce jsme v rámci sortimentu skvěle připraveni a fanoušci se mají na co těšit. Přesto nedokážeme vyloučit, že se neobjeví výpadky některých produktů. Protože již nyní v některých kategoriích jsme na úrovni forecastu prodeje pro celé aktuální pololetí. Přestože děláme maximum pro doplnění zásob, výrobní a dodací lhůty pohybující se v řádech měsíců jsou těžkým soupeřem. Přesto fakt, že dosahujeme takových čísel a nárůstu, ukazuje, že připraveni jsme.
Do nové sezony jsme vstoupili s výroční třetí sadou dresů. Naplnilo se očekávání, co se týká zájmu fanoušků?
Vzhledem k vývoji klubu v posledních letech máme u všech novinek vysoké ambice a očekávání. U třetí sady do sebe vše skvěle zapadlo. Jednoduchý černo-zlatý design umocněný titulem z minulé sezony, výroční symbolika se zlatým S ve formě všívané nášivky… To je mix, který z tohoto dresu pravděpodobně udělá nejprodávanější dres v rámci jedné sezony ve sparťanské historii.
Aktuálně prodané množství se projevuje i na veřejnosti. Dres se stal u mnohých součástí nejen stadionového šatníku, protože zmíněné prvky dresu z něj dělají více fashion, než sportovní oděv. I proto jsem rád, že jsme společně s adidasem zajistili možnost, že i přes občasné výpadky bude dres dostupný v potřebném množství poptávce fanoušků do konce výroční sezony.
Na co se fanoušci mohou v této sezoně těšit? Jaké nové kolekce plánujete?
Tradičně máme kolekce a novinky rozprostřeny do celé sezony. Máme radost, že je možnost vzhledem ke sportovnímu vývoji mít v nabídce produkty z oficiální kolekce Evropské ligy. Nedávno jsme představili několik linií kolekce, která vznikla ve spolupráci s fanoušky. Sezonou se prolíná kolekce se symbolikou GEN ACS a výročního S, kdy větší rozšíření je v plánu na listopad. Nebo kolekce navazující na třetí sadu dresu. Nechybí ani tradiční kolekce style či essential.
Novinkou budou co-brandové kolekce ve spolupráci se značkami, které přinesou unikátní produkty se špičkovou kvalitou ve své oblasti. Své kolekce se dočkají i čtyřnozí mazlíčci a velkým tématem jsou pro nás i dámy, kde plánujeme kolekce ve spolupráci se specialisty v oblasti módního návrhářství a designu pro ženy a samotnými fanynkami.
Podzim je navíc obdobím, kdy naši specialisté objíždějí různé světové veletrhy, konference či fanshopy a přicházejí s inspiracemi a novinkami, na které se sám tradičně velmi těším.
V předchozích letech byl spuštěn nový e-shop, redesignem prošla prodejna. Chystá se něco podobného i v této sezoně?
Ano, v mnoha oblastech procházíme rozvojem, který na sebe nutně navazuje, tak abychom byli schopni vyprodukovat a dostat k fanouškům potřebná množství produktů, ať už na prodejnách, či z online nákupů. A stejně tak rozšiřovat a zkvalitňovat související služby.
Velké téma jsou kapacity prodejních míst, kde má letenský stadion své limity. I proto je v přípravě nová podoba prodejního stánku nad vchodem A. Připravujeme projekt prodejních oken na vnějším plášti stadionu či online nákup během zápasu s donáškou na výdejní místa.
Od minulé sezony mohou fanoušci potkávat okolo či uvnitř stadionu naše kameloty se šálami, kde je v plánu i další rozšíření tohoto prodeje. Změn dozná i otevírací doba v předvánočním období v rámci víkendového prodeje či dále v návaznosti na rozšíření stadionových prohlídek, které stejně jako jinde ve světě budou končit ve fanshopu. Těším se, že představíme i další prodejní plochy v rámci Prahy. Navíc v rámci fanshopu budou brzy nové platební terminály ČSOB, které by měly urychlit odbavení zákazníků zejména v předzápasovém čase.
Další důležitou oblastí je personalizace produktů. Již nyní v rámci e-shopu i prodejny ročně potiskneme vyšší tisíce dresů jménem a číslem dle výběru fanoušků. Bohužel prostory prodejny neumožňují na úkor jiného implementovat potřebné zázemí vyhovující pracovním a bezpečnostním podmínkám. Nyní se potisky realizují v přilehlém zázemí pro zásoby a zaměstnance, což není dostačující ani vyhovující. Další pak v rámci skladu expedice e-shopu. V plánu je proto v průběhu následujícího půl roku otevřít specializovanou prodejnu na tyto služby.
V provozní části, kterou většina fanoušků přímo nepozná neustále rozvíjíme skladovací kapacity a procesy včetně personálního zajištění, tak abychom byli schopni zmíněné objemy uskladnit a potřebně odbavit. Stejně tak rozvoj v rámci sběru a analýzy dat, tak abychom byli schopni forecastovat co nejpřesněji potřebné objemy zboží a trendy.
Neustálým vývojem prochází i e-shop, kde vylepšujeme například informace o dostupnosti či ve spolupráci s ČSOB rozšíříme možnosti platby. Stejně tak jsme nedávno aktualizovali portfolio možností dopravy na tři nejrozšířenější dodavatele doručení zásilek zákazníkům. 
Oblast výroby, ecommerce a retailu jsou obecně oblasti, které se vzhledem k digitalizaci a vývoji doby dynamicky mění a my nechceme být pozadu. Naopak. Proto věřím, že fanouškovský zážitek sparťanů budeme neustále posouvat i v oblasti merchandisingu.

Sdílet

    Další novinky