Ligová fotbalová asociaceChance Liga
BusinessInformace

Finanční výsledky ACS 2023/24

Představenstvo předloží valné hromadě ke schválení zprávu o hospodaření se ziskem 46,2 milionů

Sdílet

Společnost AC Sparta Praha fotbal, a.s. realizovala v sezoně 2023/2024 zisk ve výši 46,2 milionu Kč. Výsledky hospodaření předloží vedení ke schválení valné hromadě, která se uskuteční v prosinci tohoto roku. Auditované ekonomické výsledky klub dlouhodobě a transparentně komunikuje ke svým fanouškům, odborné veřejnosti a médiím.
„Kladný hospodářský výsledek ročníku 2023/2024 je odrazem tvrdé práce všech, kteří byli v uplynulé sezoně součástí Sparty. Velké poděkování patří fanouškům a obchodním partnerům. Na tyto výsledky jsme navázali postupem do Ligy mistrů, nyní je povinností nás všech podávat takové výkony, abychom se vypořádali s aktuálním složitým obdobím,“ říká František Čupr, výkonný místopředseda představenstva AC Sparta Praha.
Hlavními důvody výsledného zisku byly dosažení pozitivního transferového salda, rekordní prodeje vstupenek a reklamy společně s úspěšným tažením A-týmu Evropskou ligou. V ní mužstvo trenéra Briana Priskeho dokázalo postoupit ze základní skupiny, ve vyřazovací fázi porazit turecký Galatasaray SK (2:3, 4:1) a nakonec vypadlo až v osmifinálovém dvojzápase s Liverpoolem FC (1:5, 1:6).
První tým AC Sparta Praha byl úspěšný i na domácí půdě, kde obhájil mistrovský titul a nejvyšší soutěž zakončil na první příčce se ziskem 87 bodů. Ve srovnání s předchozími ročníky to bylo o 9 bodů (2022/2023), respektive 14 bodů (2021/2022) více. V předchozích ročnících se A-tým ACS umístil na prvním a druhém místě v konečné tabulce ligy. Po dvou neúspěšných finálových pokusech dokázal A-tým mužů získat i trofej pro vítěze české pohárové soutěže s názvem MOL Cup. Ve finále porazil Viktorii Plzeň výsledkem 2:1 a po deseti letech získal takzvaný double.
Mimořádné přestupy Čvančary a Krejčího do zahraničí
Saldo z transferů za sezónu 2023/2024 dosáhlo kladné hodnoty 307,7 milionu Kč. Nejvýraznějším vlivem byly zejména přestupy Tomáše Čvančary do Borussie Mönchengladbach a Ladislava Krejčího do Girony. Oba transfery se uskutečnily za mimořádných ekonomických podmínek. Sportovní vedení reagovalo rovněž realizací příchodů několika klíčových hráčů. Tým trenéra Briana Priskeho posílili například Ángelo Preciado (KRC Genk, přestup), Veljko Birmančević (Toulouse, hostování a následný přestup), Peter Vindahl Jensen (AZ Alkmaar, hostování a následný přestup) a Victor Olatunji (Slovan Liberec, přestup).
Kladný hospodářský výsledek ročníku 2023/2024 je odrazem tvrdé práce všech, kteří byli v uplynulé sezoně součástí Sparty.
Náklady spojené s výdaji na hráče a realizační týmy činily v sezoně 2023/2024 v úhrnu 455,3 milionu korun. Do této účetní kategorie jsou započítány všechny sportovní týmy AC Sparta Praha fotbal, a.s., členové realizačních týmů a hráči (hráčky), kteří měli s klubem platný kontrakt (včetně všech hráčů na hostování v případě, že se na hráčově mzdě podílela i Sparta).
Meziroční růst obchodních příjmů o 82 %
Obchodní příjmy AC Sparta Praha, do nichž se nezapočítávají transfery a příjmy od UEFA, dosáhly v sezoně 2023/2024 hodnoty 476,8 milionu. Kč. Výsledné příjmy za reklamu činily 201,5 milionu Kč. Příjmy z reklamy a sponzoringu tvoří jednu z klíčových příjmových položek provozního rozpočtu a mají nezanedbatelný vliv na cashflow. Společně s finančními prostředky, získávanými z prodejů hráčů, a ekonomickými benefity, které jsou spojené s účastí klubu v mezinárodních soutěžích, jsou sponzoring a reklama významnými aspekty ovlivňující finanční klima klubu. V sezóně 2022/2023 činily obchodní příjmy 262,2 milionu korun, což představuje meziroční nárůst o 82 %.
„Finanční výsledky z uplynulé sezony jsou výsledkem růstu klubu ve sportovní i komerční oblasti. Významnou roli na pozitivní hospodářské bilanci mají stabilní a dlouhodobá obchodní partnerství, ale i mimořádná podpora fanoušků a jejich zájem o klub,“ komentuje předkládané výsledky hospodaření Tomáš Křivda, generální ředitel ACS.
Do sezony 2023/2024 vstoupil klub s novým generálním partnerem. Dresy sparťanského A-týmu, B-mužstva i prvního ženského výběru začalo zdobit logo značky Betano řecké společnosti Kaizen Gaming, která je celosvětově jednou z nejrychleji se rozvíjejících GameTech společností. Betano tak spojením s klubem na českém trhu navázalo na svou prezentaci na portugalském trhu, kde na dresech značku propagují FC Porto, Benfica Lisabon a Sporting Lisabon, či spolupráci s brazilským klubem Fluminense. Značka Betano se oproti dosavadnímu generálnímu partnerovi stala generálním partnerem Sparty i s přesahem k soutěžím UEFA.
Během ročníku AC Sparta Praha uvedla celou řadu inovativních aktivací, které posílily její pozici lídra na poli sponzoringu a reklamy. Oznámení nového generálního partnera a výročního dresu při oslavě 130. sezony klubu bylo spojeno s nezapomenutelnou aktivací ve spolupráci s adidas a Betano, kdy byla replika dresu v obří velikosti vynesena vrtulníkem nad stadion a celou Prahou. Dalším momentem byla také spolupráce s generálním partnerem Betano, která zahrnovala nejen poločasové soutěže jako „Betano milionový kop“, ale také otevření Betano zone s jedinečným výhledem na hřiště. Pokračující partnerství s EP Energy Trading v podobě pojmenování epet ARENY pomohlo dalšímu posílení povědomí o značce. Inovativní přístup ČSOB byl demonstrován prostřednictvím aktivace BodyCam, která přenášela díky kameře na tělech rozhodčích záběry v reálném čase na O2TV Sport a přinesla novou dimenzi do fotbalového vysílání.
Samostatnou entitu, z hlediska ekonomiky i komunity, tvořil již třetí rok Sparta Business Club. Jedná se o B2B platformu pro business networking na bázi placeného členství, která rozvíjí partnerství mezi klubem a jeho obchodními partnery, a zároveň propojuje jednotlivé firemní členy vzájemně mezi sebou. Sparta Business Club tvoří osm setkání v průběhu jednoho roku. Tyto meetingy mají vždy téma sportovní či byznysové.
Historická návštěvnost: 9000 permanentek a všechny domácí zápasy vyprodány
Sparta dosáhla historického úspěchu v oblasti návštěvnosti. Všechna domácí soutěžní utkání A-týmu, ať už šlo o ligové zápasy či duely v evropských pohárech, byla kompletně vyprodána. Druhý rok v řadě tak Sparta přepsala historické statistiky a zaznamenala nejvyšší návštěvnost na domácích utkáních A-týmu za posledních 40 let. Tento mimořádný zájem fanoušků o domácí zápasy přinesl klubu nejen skvělou atmosféru v epet ARENĚ, ale také nárůst příjmů ze vstupného.
Celkové příjmy ze vstupného v sezoně 2023/2024 (prodej permanentních i jednorázových vstupenek) činily 184,4 milionu Kč. Oproti sezoně 2022/2023, v níž klub nehrál v základní skupině žádné evropské soutěže, vyrostla v celkovém součtu tržba z prodeje vstupenek o 124,5 %. Jde o nejvyšší příjem ze vstupného v historii klubu. Tento nárůst byl způsoben nejen vyšší poptávkou po vstupenkách na domácí zápasy, ale zároveň již zmíněnou účastí klubu ve skupinové i vyřazovací fázi Evropské ligy, která přilákala ještě větší zájem diváků.
Klub prodal v sezoně 2023/2024 celkem 9 000 permanentních vstupenek, což bylo maximum nabízené k prodeji. Toto číslo nezahrnuje permanentní vstupenky obchodované v rámci partnerství se sponzory. Na základě vysokého zájmu byla rovněž zavedena čekací listina, na které se k dnešnímu dni nachází více než 21 000 fanoušků se zájmem o permanentní vstupenky v nadcházejících sezonách. Tento fakt svědčí o rostoucí atraktivitě domácích zápasů Sparty, kde se fanoušci stávají nedílnou součástí úspěchů týmu.
Klub v sezoně 2023/2024 těžil i z provozu a zlepšujících se zkušeností s věrnostním systémem pro držitele permanentních vstupenek. Program umožňoval všem, kteří se nemohli zúčastnit konkrétního utkání, uvolnit své místo pro další fanoušky, což zajišťovalo maximální obsazenost stadionu během celé sezony. Tento přístup nejen zlepšuje zážitek pro fanoušky, ale také pomáhá klubu efektivně zaplňovat stadion a vytvářet vynikající atmosféru při všech domácích zápasech.
Náklady společnosti spojené se zajištěním provozu (přímé výdaje, cizí služby, ostatní výdaje) dosáhly v sezoně 2023/24 hodnoty 434,7 milionu korun. Do této kategorie řadíme například náklady na organizaci utkání v domácích i mezinárodních soutěžích, přípravy herních kempů (přímé výdaje), dále spotřebu energií, náklady spojené se službami pro sponzory (cizí služby) či spotřebu materiálu a pojištění (ostatní výdaje).
Náklady na provoz stadionu dosáhly výše 48,9 milionu korun.

Sdílet

    Další novinky