Vendula Redlichová

Některé holky nám říkají „trenérky na hlavu“. Budujeme takové prostředí, ve kterém je psychologická příprava samozřejmostí.
Nejvíce času trávím skupinovými sezeními s holkami. Hodinu se věnujeme posilování týmovosti, individuality a sdílení různých obav a strachů. Hodně času také věnuji přípravě edukačních materiálů a školení rodičů nebo trenérů.
U A-týmu je to vnímáno jako nedílná součást přípravy. Je skvělé, že tyto hráčky jdou příkladem mladším kolegyním.
U těch nejmenších hodně pracujeme s emocemi. Nejčastěji se objevuje strach udělat chybu nebo prohrát.
Kluci to mají určitě nastavené jinak. Na Spartě mají jasný cíl - chtějí se stát slavnými a živit se fotbalem.
Je důležité si vymezit, co je vlastně mentální příprava. Není to jen pravidelné docházení za odborníkem, ale je to o seberozvoji. Je skvělé mít možnost navštěvovat mentálního kouče, ale klíčové je poznávat sebe sama a vzdělávat se například pomocí knížek, podcastů nebo internetových článků.
První alarmující věcí jsou fyzické signály – úzkosti, psychosomatické projevy, bolesti břicha, hlavy nebo pocity na zvracení. Dalším varováním je neustálé přemítání nad jednou věcí. Pokud se nějaká myšlenka neustále vrací, je to problém.
Toto je velice složitá situace. Pokud ale hráčku fotbal opravdu baví a chce se mu věnovat, věřím, že v rámci akademie najde spoustu lidí, kteří ji podpoří a poradí. Důležité je si uvědomit, co všechno jí fotbal dává a proč to dělá.
Jana Novotná

Všichni nás nazývají mentálními koučkami, ale oficiálně je moje pozice sportovní psycholožka se zaměřením na fotbal. Moje práce je velmi komplexní – spolupracuji s hráčkami, trenéry i rodiči.
Protože nemám na starosti jen dívčí akademii, ale i kluky, jsem na Spartě dvakrát až třikrát týdně. Je to ale velmi nárazové. Máme také online webináře, při kterých nemusím být fyzicky přítomna v tréninkovém centru. Přestože Sparta není mým jediným zaměstnavatelem, mohu říct, že je mým nejoblíbenějším.
Momentálně je to edukace o mentální přípravě. U rodičů se zaměřuji hlavně na to, jaká je jejich role v cestě hráčky a jak mohou podporovat její rozvoj. Trenérům nabízím vzdělávání i praktické nástroje pro práci s týmem. U hráček se snažíme otevírat dveře k psychologické přípravě, hodně se věnujeme tématům jako jsou obavy, strachy a stres.
Určitý rozdíl tam je. Maminky bývají starostlivější a více řeší emoce. Tátové jsou zase často orientovaní na výkon a výsledky. Na našich webinářích se ale oba rodiče učí, jak s emocemi dětí pracovat a jak být oporou.
Rodiče ví, že přednášky pořádáme. Nejsou povinné, takže záleží na jejich zájmu. Většina rodičů je otevřená a má chuť se v této oblasti vzdělávat. S lhostejností se setkáváme jen výjimečně.
Komunikace je základ každého vztahu. Pokud nefunguje, je vztah vratký a důvěra se těžko buduje.
Dívky přirozeně tíhnou ke trenérkám, které s nimi komunikují a mají zájem. Ale úplně stejně to funguje i u trenérů – pokud se zajímají, ptají se a vnímají hráčky, tak nezáleží na pohlaví.
První krok je si uvědomit, kde má trenér slabinu. Pak je dobré požádat o zpětnou vazbu kolegy z realizačního týmu a otevřeně to s nimi řešit. Zeptat se přímo hráček je složitější, protože nemusí chtít mluvit. V takovém případě dobře fungují anonymní „papírky důvěry“. Dále pomáhá sebevzdělávání a sebekoučink.
V realizačním týmu by měly být role rozdělené – někdo motivuje, jiný udílí pokyny. Je fajn, když je v týmu i někdo, kdo s hráčkami jen mile komunikuje a stará se o jejich pohodu.
Hodně čerpám ze svých vlastních sportovních zkušeností. Témata ale často vycházejí z aktuální situace. Nerada pracuji s připravenými osnovami – raději se ptám skupiny, co je zajímá, a nechám je hlasovat, co chtějí probrat.
